9/3 08, ABORT

  • Första inlägget i kategorin Ärlighet varar längst och den handlar om abort.

Varför gör man det? Kan helt ärligt säga att jag verkligen inte skulle vilja göra det och vet att jag inte kommer göra det heller. Egentligen kan jag inte säga så för man vet ju aldrig vad som händer i framtiden men nej, inte min stil. Har man oskyddat sex med någon, inte går på något preventivmedel, blir gravid och sedan blir ledsen över att killen inte vill ha barnet trots att man själv vill det, så får man helt enkelt skylla sig själv. Hemskt är det men det är såna konsekvenser man får ta. Själv är jag helt säker på att om jag skulle bli gravid nu så skulle jag behålla det. Jag ser inga skäl till att göra abort.

- Skola?
Jag kan plugga distans.
- Ekonomi? Går ju i skolan under tiden jag är gravid och får studiebidrag. Kan alltid spara. Plus föräldrapenning och allt. Inte såå mycket men hellre det än inget, eller?
- Hushåll? Bo hos mamma, ofta hon ska kasta ut mig och hennes barnbarn.
- Jobb? Barnet kommer ju börja på dagis nångång.

Abort kan jag förstå att man vill göra om man har blivit våldtagen eller om man verkligen verkligen inte kan försörja barnet. Jag skulle göra det då, men om inget av det som jag just skrivit upp, varför? Det är ett liv, en själv som har precis lika mycket värde som alla andra ? människor. Se inte ner på det bara för att det är ett litet embryo som knappt har ett ansikte, det är fortfarande en människa!

Abort enligt mig är fel fel fel! Finns ändå inget värre än att i ett förhållande då tjejen blir gravid och killen sedan tvingar henne till abort. Tror inte en kille vet hur känslomässigt förstörd en tjej kan känna sig efter en abort. De slipper ju få en skrapningsmakapär upp i murran och få ett liv bortskrapad, så det är ju lätt för de att snacka. Själv har jag två vänner som har genomgått en abort, nämner inga namn, men ni skulle bara veta hur förstörda de blev efter det. Så tänk till innan sex så att du inte behöver gå igenom något sånt, vill inte killen ha skydd, börja på p-piller eller något liknande.

Skulle inte vilja leva med tanken om att jag vid min framtida ålder kunde ha haft ett barn och en familj men istället så är det helt tvärtom. Hur hemskt är inte det?

Skulle en av mina vänner vilja göra abort så skulle jag inte hata personen. Skulle stötta och finnas där för personen så gott som det går. Skulle inte se ner på denne, sluta umgås eller prata strunt bakom ryggen. Hon har väl sina anledningar till det. Hon skulle fortfarande vara min vän och skulle verkligen inte tänka henne som personen som valde att ta kål på ett liv. Hon skulle fortfarande vara min vän och jag skulle älska henne lika mycket som jag gör nu, men det skulle inte förändra mina åsikter om abort.


Tro inte att jag är religiös, det är jag verkligen inte. Detta är bara min åsikt.
Har man sex så bör man veta vad man ger sig in på.

 
Min bästa vän Sara och hennes dotter Mariam som föddes i december.
Hur fint är inte detta?

Kommentarer
Postat av: Michelle

svar; får väl se när det närmar sig ;)..

OOOHH SÖTASTE DE DÄR TVÅ JUUUUUUUUUUUU!

2008-03-10 @ 00:23:24
URL: http://shelliie.blogg.se
Postat av: Sara

Ludde.. planerar du att skaffa barn? :O

2008-03-10 @ 23:01:01
URL: http://smuliss.blogg.se
Postat av: Anonym

"Har man oskyddat sex med någon, inte går på något preventivmedel, blir gravid och sedan blir ledsen över att killen inte vill ha barnet trots att man själv vill det, så får man helt enkelt skylla sig själv. Hemskt är det men det är såna konsekvenser man får ta."

Man kan skydda sig och ändå bli gravid. Kondomen kan spicka och det finns en liten risk att bli gravid även fast du använder p-piller, dock är det en väldigt liten risk. Så om man skyddar sig men ändå råkar bli gravid ska man fortfarande skylla sig själv då?

Jag är för abort men jag tycker inte att det ska användas som ett preventivmedel. Det är inget lätt beslut att ta men jag tycker det är upp till var och en och bestämma.

2008-03-11 @ 08:38:38
Postat av: Sara

Okej men det vore ju bra om pappan finns med i bilden också. Och det där ekonomiska, barnbidrag och förälrapenning räcker visserligen första året, men när din mammaledighet tar slut måste du jobba och totalt sluta skolan annars kommer det aldrig gå runt. Barnet kostar waaay to much more än barnbidrag plus studiebidrag.

2008-03-11 @ 12:10:39
URL: http://smuliss.blogg.se
Postat av: Lydia

Svar till anonym:
Det där är ju en annan sak för då har man iallafall skyddat sig. Det finns ju tjejer som har oskyddat sex med killar EN kväll och sedan blir sura och ledsna över att killen inte vill ha barnet, jag menar.. tänk själva. Det är ju även det som jag menar att man får skylla sig själv och man kan inte heller tvinga en kille att bli pappa och det är även det som jag menar att man måste veta vad man ger sig in på.

Men visst det är ju upp till var och en att välja att göra abort, det respekterar jag, men kommer alltid tycka att det är fel.

2008-03-11 @ 13:24:06
URL: http://lydiaissa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0